Sommeren er her og mange sysler med planer om å gå til innkjøp av båt, slik at de forhåpentlig kan nyte noen late dager på sjøen. Noen har allerede båt, men er rammet av trefotssyken og ønsker derfor en større båt. I begge tilfelle er det lurt å sjekke i Skipsregisteret dersom man kjøper båt som overstiger 23 fot.
Båter over 7 meter ( ca 23 fot) kan registreres i skipsregisteret, båter over 15 meter (ca 49 fot) skal registreres. Stadig flere av de valgfrie båtene registreres i registeret, hvilket har sammenheng med båtenes stadig økende verdi og behovet for å benytte båten som panteobjekt for finansiering av kjøpet av dem. Har trefotssyken vart noen år og virkelig tatt overhånd og valget faller på en 48 fots cabincruiser, kan det fort bli tale om et større beløp som skal investeres. Når båten først er ført inn i Skipsregisteret, inngår den i et såkalt realregister, og det som fremkommer i registeret om eierforhold og heftelser i båten, er det som vil gjelde utad.
I korte trekk kan det sies at det etter innføring i Skipsregisteret gjelder det samme som gjelder for biler. Før man kjøper en bil av en brukthandler eller privatperson, vil de fleste sjekke om vedkommende er eier av bilen eller om det er heftelser i bilen i form av pant el. Det samme gjelder altså for båter som er innført i Skipsregisteret.
Kjøper du en båt som er innført i registeret og selger går konkurs eller det viser seg at båten er pantsatt til selgers bank eller selgers kreditorer har tatt utlegg i den, risikerer man enten å måtte overlevere båten til konkursboet eller å dekke selgers gjeld for at båten ikke skal havne på tvangssalg.
Heldigvis er det relativt enkelt å forvisse seg om en båt er registrert i Skipsregisteret eller ikke. På Skipsregisterets hjemmesider er det mulig å søke på ulike kjennetegn ved båten. I alle fall for nyere båter vil CIN-koden, som normalt finnes på båtens akterende, være et relevant søkekriterium. Det anbefales likevel også å søke på andre kjennetegn ved båten.
Er båten ikke registrert, gjelder normalt at kjøper kan innrette seg på at det er den som har båten i sin besittelse og kan fremvise eierdokumentasjon, som også er den virkelige eier. Når det gjelder pantesituasjonen, er det viktig å forvisse seg om at båten ikke er beheftet med salgspant, eller at stedet hvor den eventuelt ligger i opplag i realiteten ikke har håndpant i båten.
Thor Christian Moen
tcm@forsberglaw.no