Forliksrådet frifant nylig et firma for krav om betaling for en nettside firmaet hadde bestilt, men som ikke holdt ordentlig kvalitet. I tillegg måtte ”nettsideleverandøren” betale saksomkostninger til vår klient.
Firmaet ble oppringt av en selger som kunne tilby en ny og veldig fin nettside for en rimelig penge. Firmaet sa uttrykkelig at de ikke ville betale noe før nettsiden var akseptert av dem. Det ble ikke inngått noen skriftlig avtale, men ”nettsideleverandøren” tok opp samtalen på bånd.
I samtalen ble det visstnok sagt av ”nettsideleverandøren” at en eventuell oppsigelse av avtalen måtte skje med rekommandert post. Dette forhindret ikke ”nettsideleverandøren” fra selv å kommunisere både pr. e-post og pr. brev.
Etter hvert fikk firmaet tilsendt passord til et utkast til nettside som var meget amatørmessig satt opp, og som var klart dårligere faglig sett enn den siden klienten allerede hadde. Firmaet protesterte på utformingen, og sa opp avtalen flere ganger i e-post og faks. ”Nettsideleverandøren” sender da brev om at firmaet må si opp abonnementet i rekommandert sending fordi de ”gjennom årene har blitt utsatt for konkurrenter som har formidlet uønskede og falske oppsigelser”. I et senere brev får firmaet også beskjed om at det må skje egen oppsigelse av domenenavnet hvis dette ønskes beholdt.
Det dukker i tillegg opp regninger med krav om NOK 590,- pr mnd/NOK 7 080 pr. år for bedriftsabonnement. Firmaet betalte halvparten av fakturaen for det første året, men nekter deretter å betale noe mer. ”Nettsideleverandøren” oversender saken til inkasso, men må ta ut forliksklage etter at det blir påpekt at kravet er omstridt og derfor ikke kan inndrives ved inkasso.
Forliksrådet hadde ikke noen sans for fremgangsmåten til ”nettsideleverandøren”. Selv om det forelå en delvis innrømmelse av kravet på grunn av innbetaling av kr 5 171,-, ble avtalen satt til side fordi forliksrådet fant at det var utvist dårlig forretningsskikk etter avtalelovens § 36. Forliksrådet la vekt på at avtalen ble inngått muntlig i en telefonsamtale, og at oppsigelse av avtalen måtte skje ved rekommandert sending, noe som ikke er vanlig ved andre lignende avtaler.
Selv om det er mulig å vinne frem mot useriøse leverandører som faktisk tar rettslige skritt for å drive inn sine krav, er det et godt råd å kreve et skriftlig tilbud som man leser grundig før man aksepterer det. Da vil sjansen for å havne i forliksrådet eller retten med useriøse aktører bli vesentlig mindre.
Terje Hensrud
th@forsberglaw.no