Konkurranseklausuler: Krav om redegjørelse og lønn

Nye regler om konkurranseklausuler trådte i kraft ved årsskiftet. Arbeidsgiver må betale lønn og gi redegjørelse for behovet for beskyttelse ved bruk av klausulen. Eldre avtaler må endres innen ett år.

Reglene om konkurranseklausuler for arbeidstagere er flyttet fra avtalelovens § 38 til nytt kapittel 14 A i arbeidsmiljøloven. I tillegg inneholder kapittel 14 A regler om kundeklausuler og ikke-rekrutteringsklausuler, som tidligere ikke var lovregulert. Avtalelovens § 38 første ledd er språklig modernisert uten realitetsendringer og vil fortsatt regulere konkurranseklausuler for selvstendige konsulenter og andre som ikke er arbeidstagere.

Konkurranseklausuler er avtaler som begrenser en ansatts rett til å ta ansettelse hos annen arbeidsgiver eller drive, medvirke i eller eie konkurrerende virksomhet.

Konkurranseklausuler som ikke gjelder lenger enn ett år fra opphøret av arbeidsforholdet, vil være lovlig for arbeidsgivere med særlig behov for vern mot konkurranse. Behovet må bedømmes for den enkelte avtale, men det må dreie seg om bedriftshemmeligheter eller knowhow. Ved oppsigelse fra arbeidsgiver er konkurranseklausulen bare bindende hvis arbeidsgiver har saklig grunn for oppsigelsen.

Ved bruk av konkurranseklausulen må arbeidsgiver innen fire uker gi en skriftlig redegjørelse for hvorfor klausulen blir påberopt og hvilket særlig behov for vern som gjør seg gjeldende. Loven bestemmer ikke hva som skjer dersom redegjørelse ikke gis, men det er meget mulig at en domstol da vil sette klausulen til side.

Arbeidsgiver må betale 100 prosent av avtalt arbeidsvederlag opp til 8 G (for tiden ca. kr. 720 000) og deretter minst 70 prosent av avtalt arbeidsvederlag over 8 G. Den totale kompensasjonen kan ved avtale begrenses til 12 G.

Kundeklausuler forbyr en ansatt å kontakte arbeidsgivers kunder etter arbeidsforholdets opphør. Arbeidsgiver trenger ikke et særlig behov for vern for å kunne avtale en kundeklausul, men forbudet kan bare gjelde kunder som den ansatte har hatt kontakt med eller ansvar for det siste året. Kundeklausuler kan heller ikke ha lengre varighet enn maksimalt ett år. Ved oppsigelse av den ansatte kreves også her saklig grunn for at arbeidsgiver skal kunne påberope klausulen. Arbeidsgiver må gi en skriftlig redegjørelse for om en kundeklausul vil bli gjort gjeldende, og i tilfelle for hvilke kunder.

Ikke-rekrutteringsklausuler er enten avtaler som forbyr en ansatt å medvirke til at kolleger tar ansettelse hos en ny arbeidsgiver eller avtaler mellom to virksomheter om ikke å rekruttere ansatte fra hverandre. Den første typen avtaler er ikke regulert i de nye bestemmelsene, og slike avtaler kan dermed i prinsippet inngås fritt.

Avtaler mellom arbeidsgivere om ikke å rekruttere ansatte fra den andre virksomheten, er derimot ikke lenger lovlig. I forbindelse med virksomhetsoverdragelse kan slike forbud likevel benyttes i inntil seks måneder etter avslutning av forhandlingene om virksomhetsoverdragelse.

Reglene om konkurranse- og kundeklausuler gjelder ikke for virksomhetens øverste leder dersom lederen har frasagt seg slike rettigheter mot etterlønn før fratreden.

For konkurranse- eller kundeklausuler som ble inngått før 1. januar 2016, får de nye bestemmelsene ikke virkning før 1. januar 2017. Arbeidsgivere bør derfor undersøke om eksisterende konkurranseklausuler strider mot de nye reglene og eventuelt inngå nye før 1. januar 2017.

Per Forsberg

pf@forsberglaw.no

Kontakt

Telefon
+47 22 00 79 50

Epost
post@forsberglaw.no

Adresse
Postboks 1289 Vika
0111 Oslo

Besøksadresse
Wergelandsveien 1

Advokatfirmaet Forsberg AS
935 518 083 MVA

Kompetanse

Arbeidsrett

Arv og generasjonsskifte

Fast eiendom

Fusjoner, fisjoner og omdannelser

Generell forretningsjuss

Immaterialrett

Kontraktsrett

Mellommannsrett

Selskapsrett

Skatt og avgift

Transaksjoner / M&A

Tvisteløsning

Portrait and action photos are taken by Nicolas Tourrenc