Audi AG er i en fersk dom fra Borgarting lagmannsrett dømt til å betale 1,3 millioner kroner i erstatning til Starco Norge AS for et uberettiget krav om importforbud av italienske felger.
Advokat Dag Thorstensen i Advokatfirmaet Forsberg, som har ført saken for Starco Norge i alle instanser, er godt fornøyd med utfallet.
Den tyske bilprodusenten Audi AG fremsatte i 2020 et krav om importforbud for felgen Angel, som er produsert og designet av felgfabrikken GMP Group S.R.L. Kravet var blant annet begrunnet med at felgene krenket designrettighetene knyttet til en annen felg designet av Audi som var registrert hos patentmyndighetene med bedre prioritet enn Angel. Ved en kjennelse fra Oslo byfogdembete etter krav fra Audi om midlertidig forføyning oppnådde Audi å stanse felger som var på vei til den norske importøren Starco Norge AS. Kjennelsen medførte et importforbud for felgene i en periode på tre og en halv måned, som falt sammen med høysesongen for salg av felger. Starco Norge ble derfor påført et betydelig tap i denne perioden.
Advokatfirmaet Forsberg krevet på vegne av Starco opphevelse av importforbudet. Ved rettslig prøving av saken konkluderte Byfogden med at felgene ikke krenket Audis designrettigheter og hevet importforbudet. Saken ble deretter prøvet for Oslo tingrett i juni 2021. Tingretten kom til samme konklusjon og imøtekom også Starcos krav på erstatning. Audi ble i tingretten dømt til å betale 1,3 millioner kroner i erstatning til Starco, som tilsvarte tapt dekningsbidrag i forføyningsperioden. Videre ble Starco tilkjent 508 000 i saksomkostninger.
Audi anket saken til Borgarting lagmannsrett. Lagmannsretten var enig med tingretten, og anken ble forkastet i sin helhet. Starco ble tilkjent kr. 550 000 i saksomkostninger for lagmannsretten.
Lagmannsretten foretok en konkret og grundig vurdering av spørsmålet om designkrenkelse. Retten blant annet vekt på «hvilket mulighetsrom designeren hadde». Retten la til grunn at felgbransjen er en overbefolket sektor med liten variasjon i designen, og at designerens handlingsrom dermed er begrenset. Det ble videre lagt vekt på at Audis eget design ikke fremsto som nyskapende. Lagmannsretten pekte på «at den virkelig nyskapende designeren har krav på et større beskyttelsesområde enn den som bare har «flikket litt» på kjente former”. Med dette som utgangspunkt kom retten til at den informerte bruker fikk et annet helhetsinntrykk av Angel-felgen enn Audi-felgen, og at det var mangel på «deja vu» mellom de to felgtypene. Retten konkluderte også med at det ikke forelå noen forvekslingsfare etter markedsføringslovens § 30.
Dommen er ikke rettskraftig ennå, og ankefristen går ut 28. august 2022.
Dommen kan lastes ned her: Starco – Audi Dom.